Puhe eduskunnassa ydinvoimasta III (uusiutuva energia ja energiatehokkuus)
Puheet • 18.05.2010
Teollisuuden voiman ja Fennovoiman lupahakemukset Arvoisa puhemies, 
 Puhun nyt uusiutuvasta energiasta, vaihtoehdosta ydinvoimalle.  Kotimainen uusiutuva energia, kuten puuhake ja tuulivoima, tuo lisää  kotimaisia työpaikkoja, mikä on tärkeää. Vihreiden laskennallisessa mallissa "Vihreän kasvun malli" tukeudutaan  uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen. Mallin pohjaksi on otettu  metsäteollisuuden esittämät ennusteet sähkönkulutuksesta, 96  terawattituntia vuonna 2020, vaikka ne ovatkin epärealistisen suuret.  Työ- ja elinkeinoministeriö päätyi omassa arviossaan siihen, että  sähkönkulutus vuonna 2020 olisi 91 terawattituntia. 
 Suomen energiapolitiikan olisi viisainta tukeutua uuden ajan uusiutuvaan  energiaan, jossa myös pienen mittakaavan hajautetut tuotantoyksiköt  ovat mukana. Uusiutuva energia vaatii asenne- ja rakennemuutoksen. Paras  ratkaisu on hajautettu ja monipuolinen uusiutuvan energian järjestelmä  älykkäillä sähköverkoilla. 
 Lähes kaikissa Euroopan maissa, vaan ei Suomessa, sähkönkuluttajan on  mahdollista syöttää itse tuottamaansa sähköä sähköverkkoon saaden siitä  kohtuullista korvausta. Kompensaatio paikalliselle sähköntuottajalle  kannustaisi sähkönkulutuksen reaaliaikaiseen mittaamiseen ja myös  kannustaisi asukkaita uusiutuvan energian hyödyntämiseen.  Kotivoimaloiden ostajat hyötyisivät, jos verkkoon syötetyn ylimääräisen  energian voisi netottaa eli vähentää omasta sähkölaskusta. Hyöty ulottuu  myös työllisyyteen, konepajoille, ja teknologiateollisuuteen saadaan  työtä. Myös laitteiden asentajille saadaan työtä. Muutos on tehtävä  sähkömarkkinalakiin. 
 Suomen uusiutuvan energian lisäystavoite on järkevää kattaa enimmäkseen  tuulivoimalla ja metsähakkeella, mitä meillä riittää, ja täydentää  energiatehokkuudella, rakennusmääräyksillä ja lämpöpumpuilla sekä muilla  uusiutuvan energian lähteillä. Hallituksen periaatepäätöksessä  tuulivoiman tuotanto nostetaan 0,3 terawattitunnista 6 terawattituntiin  vuoteen 2020 mennessä. Vihreiden visiossa tuulivoiman osuus on liki 10  terawattituntia. Hallitus esittää, että uusiutuvaa energiaa tuettaisiin  tuulivoiman ja biokaasun syöttötariffilla ja puun  pien-chp-syöttötariffilla. Ihan järkeviä lähtökohtia, mutta malleja voi  tarkastella lähemmin vasta sitten, kun hallitus antaa lakiesitykset  tariffeista. 
 Valtava määrä lisäydinvoimaa uhkaa vesittää satsauksen uusiutuvaan  energiaan ja energiatehokkuuteen. On huomattavaa, että toistaiseksi  uusiutuvasta energiasta on vain periaatepäätös, ydinvoimasta taas valmis  lakipaketti, joten asioita ei tosiasiassa pääse käsittelemään  rinnakkain. Ydinvoimapäätösten tavoiteaikataulu on äärimmäisen tiukka,  ja ihmettelenkin, miksei voitu samaan aikaan käsitellä lakimuutoksia  koskien uusiutuvaa energiaa. Molemmilla päätöksillä on hyvin  kauaskantoiset vaikutukset työllisyyteen. Ensimmäiset esitykset  esimerkiksi uusiutuvan energian syöttötariffeista on odotettavissa ensi  syksyksi. 
 Tarkasteltaessa tätä uusiutuvan energian periaatepäätöksen  tavoiteasetelmaa on siinä tuulivoiman lisäksi metsähakkeella iso osuus.  Sen käyttö kolminkertaistetaan noin 5 miljoonasta kuutiometristä noin  13,5 miljoonaan kuutiometriin. Se on ihan kannatettava periaate, mutta  samalla on huolehdittava luonnon monimuotoisuudesta. Vastapainoksi on  lisättävä reilusti suojelualueita, joilla toimenpiteitä ei tehdä.  Suojelusyistä turpeen käytöstä pitäisi myös luopua, ja tätä argumenttia  tukevat myös turpeen kivihiiltäkin pahemmat ilmastopäästöt. Myös OECD  esittää, että turvetta verotettaisiin Suomessa. Suoluonnon  monimuotoisuuden säilyttämisen ja palauttamisen ojitettuja soita  ennallistamalla on oltava myös keskeinen tavoite. 
 Hallituksen periaatepäätöksessä on lisäystä myös biokaasulle,  lämpöpumpuille, pelleteille ja vesivoiman pieni lisäys tehostamalla  olemassa olevien laitosten kapasiteettia. Viimeiset vapaat kosket onkin  suojeltava, ja päätös on siltä osin kannatettava. Puute hallituksen  esityksessä on se, ettei uskota riittävästi uusiin uusiutuvan energian  muotoihin. Kierrätyspolttoaineiden ja aurinkoenergian kasvu oletetaan  olemattomaksi. 
 Ei ole kuitenkaan syytä sulkea ovia muilta vaihtoehdoilta, kuten  geotermiselta energialta, aalto- ja aurinkoenergialta. Esimerkiksi  Malmössa kaupunki haluaa, että uusiutuvan energian tuotanto näkyy  katukuvassa, missä rakennuksia koristavat näyttävät  aurinkopaneelikatteet. 
 Geoterminen energia, jota hyödynnetään Tanskassa ja Ruotsissa, on meillä  toistaiseksi täysin hyödyntämätön energiapotentiaali. Esimerkiksi  Lundin 47 megawatin geoterminen kaukolämmön keskus kattaa kolmasosan  koko kaupungin lämmityksestä 800 metrin syvyydestä lämpöpumpuilla  pumpattavalla energialla. 
 Aurinkokeräimet ovat kehittyneet niin tehokkaiksi, että niillä on  Suomessakin potentiaalia suuren osan vuodesta. Tyhjiöputkikeräimet ovat  varsin edullisia ja tehokkaita. Tämän vuoden  Millennium-palkintoehdokkaana on Grätzel-kenno eli väriherkistetty  aurinkokenno. Väriherkistettyjen aurinkokennojen hinnan ja suorituskyvyn  suhde on erinomainen. Grätzel-kennolla on todennäköisesti tärkeä ja  laaja rooli uusiutuvan energian sovelluksissa. Aurinkokennojen lisäksi  samaa toimintaperiaatetta voidaan käyttää akkujen ja vedyn tuotantoon,  molemmat tärkeitä osia tulevaisuuden energiajärjestelmissä. 
 Hallituksen uusiutuvan energian periaatepäätökseen sisältyy kolme toisen  sukupolven biodiesel-laitosta, ja tavoitteena on 20 prosentin  sekoitusvelvoite liikenteen biopolttoaineelle vuoteen 2020 mennessä. Ei  ole syytä unohtaa kuitenkaan sähköautokehitystä, koska biopolttoaineet,  varsinkin ulkomailta tuotava palmuöljy, ovat uhka luonnon  monimuotoisuudelle. Sademetsien kaataminen palmuöljyplantaasien tieltä  aiheuttaa huomattavia kasvihuonekaasupäästöjä. Orankikanta harvenee, kun  sen asuttamia sademetsiä hävitetään. On siis todella keskeistä  huolehtia biopolttoaineiden kestävyyskriteereistä. Autoteknologiassa on  tuettava kehitystä sähköautoistumiseen, akkujen kehittämiseen ja  latauspisteverkoston synnyttämiseen. Jäämme odottamaan hallituksen  esityksiä uusiutuvasta energiasta, josta on saatava kiireellisesti  päätökset. 
 Ydinvoiman suhteen ei olisi mikään kiire, sillä uudet voimalat olisivat  vasta käytössä 2020-luvulla. Onko niin, että ydinvoiman kannattajat  pelkäävät perusteellista käsittelyä, jossa paljastuu yhteiskunnan  kokonaisetu? Vuonna 2020 maailma on ihan toisenlainen kuin nyt. On uusia  innovaatioita ja sovelluksia. Kenen käytössä ne ovat? Kuka silloin  hallitsee kasvavia globaaleja maailmanmarkkinoita? Uusiutuva energia ja  energiateknologia voisi olla Suomelle uusi Nokia. Ja mitä nopeammin  uusiutuvaa energiaa kiirehditään, sen nopeammin ilmastopäästöt  vähenevät. 
 Arvoisa puhemies, 
 Sitten vielä sananen energiatehokkuudesta, koska se, jos mikä, on keskeistä kestävän tulevaisuuden kannalta. 
 Hallituksen periaatepäätöksessä on paljon hyviä ajatuksia, vaikka se ei  ole riittävän kunnianhimoinen. Siihen on otettu osa  energiatehokkuustoimikunnan esityksistä, joskaan ei kaikkia.  Energiatehokkuustoimikunnan esitykset pitäisi kaikki toteuttaa  kokonaisuudessaan, sillä ne ovat varsin realistisia esityksiä. Vihreiden  "Vihreän kasvun mallissa" on energiatehokkuustoimikunnan esitysten  lisäksi myös muita toimenpiteitä.  
 Sähkönsäästötavoite on hallituksen periaatepäätöksessä 5 terawattituntia  ja kokonaisenergiassa 37 terawattituntia. Hyviä ajatuksia ovat oppiva,  kehittyvä yhteiskunta, innovaatiot, läpileikkaavat toimenpiteet,  yhdyskuntarakenteen ohjaus, rakennusmääräykset ja energianeuvonta. Nämä  periaatepäätökset tarvitsevatkin konkretiaa, ja jäämme odottamaan niitä  koskevia hallituksen esityksiä. 
 EU:sta on tulossa direktiiveinä sähkölaitteille asetettavat tiukat  kulutusnormit, ja onkin erittäin tärkeää säätää niistä EU:n laajuisesti.  EU on riittävän laaja markkina-alue, jotta paine tuottaa tällaisia  laitteita syntyy. Esimerkiksi autojen katalysaattorien maailmanvalloitus  lähti liikkeelle Kaliforniasta, kun Kalifornia määräsi ne pakollisiksi  autoihin, ja Aasiassakin ruvettiin valmistamaan katalysaattoriautoja. 
 Energiatehokkuuden rinnalla on aina muistettava materiaalitehokkuus.  Kaikissa tuotannon vaiheissa pitäisi optimoida materian käyttö ja  raaka-aineiden uusiokäyttö, tehokas kierrätys. Täysi panostaminen  materiaali- ja energiatehokkuuteen uhkaa kuitenkin vaarantua, mikäli  eduskunta tekee megavirheen ja päättää rakentaa kaksi uutta  ydinvoimalaa.

