Aluevaltuustopuhe v. 2026 budjetista, suun terveydenhuollosta ja neuvoloista
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Suun terveydenhuollossa on ollut haastavaa saada kiireetöntä aikaa, mutta hoito on hyvää, kun sinne pääsee. Hoitoon pääsee helpoimmin, jos hampaat ovat ihan rikki tai hammassärky sietämätöntä. Näin ei saisi olla. Heikko hampaiden kunto on yhteyksissä moniin sairauksiin, jopa äkilliseen sydäninfarktiin. Hyvän terveyden kannalta hampaiden huollon ennaltaehkäisevä hoito, kuten juurihoito ja reikien nopea paikkaaminen on olennaista. On hyvä, että budjetti mahdollistaa palvelusetelin käyttöönoton suun terveydenhuollossa. Kiirehdin myös oman uuden hammashoitopalvelun lisäystä. Niittykummun hammashuollon yksikkö on tärkeää saada pikaisesti käyttöön täydessä laajuudessa.
Haluan puhua neuvolaverkosta, koska sen kattavuudesta on pidettävä kiinni. Pienen vauvan kanssa tai viimeisillään raskaana olevana pitkät matkat neuvolaan ovat riski terveydelle. Neuvolapalvelut ovat erittäin tärkeitä pikkulasten terveydelle monesta syystä. Ne tukevat lapsen kasvua, kehitystä ja koko perheen hyvinvointia. Neuvola vastaa kansallisen rokotusohjelman toteuttamisesta. Rokotukset suojaavat lasta vakavilta taudeilta ja ehkäisevät myös niiden leviämistä väestössä. Neuvola tarjoaa tukea vanhemmille uniasioissa, imetyksessä ja ravitsemuksessa, kasvatuksessa ja vuorovaikutuksessa sekä mielenterveyteen ja jaksamiseen liittyvissä kysymyksissä. Neuvolakäynneillä seurataan lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja varmistetaan, että hän saa ikätasoaan vastaavaa tukea ja virikkeitä. Neuvolan jatkuvuus ja matalan kynnyksen palvelut luovat vanhemmille turvallisen paikan kysyä, keskustella ja saada apua ajoissa. Pidetään neuvolapalvelut korkealla tasolla, jotta perheet voivat helposti ottaa yhteyttä asiantuntijaan.
Arvoisa puheenjohtaja,
On hienoa, että Lunna -digitaalinen asiointikanava on saanut paljon uusia käyttäjiä. Lunnan kautta pitäisi voida varata myös aikaa terveyskeskukseen ja toivon, että tämä ominaisuus saadaan pian suosiota kasvattaneeseen Lunnaan. Terveyskeskukseen pääsemistä on vielä parannettava ja takaisinsoittojärjestelmä on saatava toimivaksi. Tämä oli myös budjettineuvottelujen tahtotila, jossa hyväksyttiin pöytäkirjamerkintänä, että ” Varmistamme takaisinsoittojärjestelyjemme toimivuuden huomioiden erityisesti ne asiakkaat, jotka eivät voi tai halua käyttää digitaalisia asiointikanavia. Parannamme takaisinsoittojärjestelmän teknistä toimivuutta ja asiakaslähtöisyyttä.” Kiitän vielä budjettineuvottelijoita tärkeistä lisäyksistä, joista nostan vanhusten kotihoidon sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden ensilinjan toiminnan.
