Tiedote: Suomen nostettava tuulivoiman osuutta runsaasti

Tiedotteet • 12.10.2010

Julkaisuvapaa 10.12.2007 klo 19.00

Kansanedustaja, diplomi-insinööri Johanna Karimäki totesi eduskunnan kansalaisinfossa järjestetyssä tilaisuudessa Suomella olevan valtavasti potentiaalia tuulivoiman käytön lisäämiselle. Pinta-alaltaan suurena maana Suomella on muita maita paremmat mahdollisuudet rakentaa energiankulutustaan uusiutuvan energian varaan. "Suomen sähköstä vain 0,2 % on tuulivoimaa, vaikka mitään teknis-taloudellista estettä ei ole sen osuuden nostamiseksi 10 - 20 prosentin tasoon", Karimäki sanoi.

Tuulivoiman osuuden lisääminen ei korota sähkön loppukäyttäjien maksamaa hintaa. Tuulivoiman tuotanto korvaa sitä kalliimpia energiamuotoja sekä runsaasti hiilipäästöjä tuottavaa fossiilista polttoainetta. Keskeisenä ongelmana tuulivoima-alan toimijat pitävät Suomen heikkoa ja vaikeasti ennakoitavaa tukipolitiikkaa. "Suomi tarvitsee muualla menestyksekkääksi osoittautuneen syöttötariffijärjestelmän", Karimäki summasi.

Tuulivoiman verkkoon pääsyä pitäisi helpottaa. Tästä huolimatta KTM:n valmistelema lakiehdotus läpäisi eduskunnan marraskuussa, joka päinvastoin vaikeuttaa tuulivoiman asemaa. Laki rajaa jakeluverkkoon liitettävän tuulivoimalaitoksen tehon nykyaikaista tuulivoimalaa alemmaksi. Juuri nyt pitäisi ennemminkin poistaa esteitä uusiutuvalta energian käytöltä, eikä lisätä niitä.

Eduskunnan vihreä ryhmä järjesti maanantaina 10.12. Johanna Karimäen emännöimän yleisötilaisuuden tuulivoimasta eduskunnan kansalaisinfossa. Tilaisuudessa olivat asiantuntijoina alustamassa Suomen Tuulivoimayhdistyksen puheenjohtaja Jari Ihonen ja VTT:n erikoisasiantuntija Esa Peltola.

Lisätiedot:
Johanna Karimäki p. 050-512 1948